Spørgsmål og svar - navneskifte

4. april 2016
Spørgsmål og svar - navneskifte
Hvorfor skifter I navn?
Vores navn, ISIS, har fået en politisk slagside, som vi ikke ønsker at blive associeret med.

Hvorfor står der stadig ISIS på emballagerne?
Af økonomiske og ikke mindst miljømæssige årsager bruger vi den emballage op, som vi allerede har på lager. Selvom vi har kendt datoen for navneskiftet længe, kan det være svært at ramme nøjagtigt med indkøb af materiale. Desuden er der meget lang leveringstid på nogle typer af emballage, og det har derfor ikke været muligt at få indkøb til at passe med færdiggørelsen af det nye logo. Fx vil vores nye chokoladeis blive lanceret med det gamle ISIS logo. Designet til den skulle nemlig færdiggøres før jul, hvor vi endnu ikke var klar med det nye logo. Så i en periode vil man opleve at finde produkter med både nyt og gammelt logo i butikkerne.

Hvorfor har I ventet så længe med at skifte navn?
Det er en stor beslutning. Vi er ved at være et kendt mærke i Danmark med loyale forbrugere – noget vi har bygget op gennem 20 år. At skifte navn er altid en risiko. Vi vurderer dog nu, at navnet har fået så mange negative associationer, at det nu er en hæmsko for vores videre udvikling. Især i udlandet.

Kan man ikke sige, at I bøjer jer for terrorisme og svækker demokratiet/ytringsfriheden ved at skifte navn?
Vi forholder os til, hvad der er bedst for vores forretning, og lige nu er det en hæmsko for vores udvikling, især i udlandet, at hedde ISIS.

Har I mærket en effekt på salget af at hedde ISIS?
Vi har oplevet en fordobling af omsætningen siden 2010. Så på den måde er vores navn ikke noget, som har påvirket vores salg i Danmark. Men det har givet os nogle udfordringer i udlandet i forhold til at få nye kunder. De vil ikke associeres med et navn som ISIS. Desuden giver det noget ’støj’ især online. Googler man ISIS, optræder vi i en sammenhæng, som vi ikke ønsker at blive associeret med.

Hvad betyder det i forhold til eksporten?
Vi har i længere tid haft ønske om at skifte navn i udlandet, fordi vi ikke kunne registrere navnet ISIS i Sydeuropa. Det var der allerede andre firmaer, der havde gjort. Så det var en stopklods, men sidenhen er navnet så blevet til noget, som ingen vil associeres med – heller ikke os. Et nyt navn giver bedre muligheder i udlandet.

Vores nye navn er desuden mere internationalt forklarende end tidligere. Det beskriver konceptet bedre – at det er nemt at undvære sukker, og at vi har produkter til enhver lejlighed. EASIS – it’s easy to avoid sugar.

Hvorfor har I beholdt logoet?
Vores smiley logo er bygget op i Danmark gennem de sidste 20 år og er i dag et pejlemærke for forbrugerne i supermarkedet. Den gule smiley er garant for, at der ikke er tilsat sukker. Derfor er det vigtigt for os at bevare en så høj genkendelighed af logoet som muligt.

Navnet udtales på samme måde som tidligere. Er det ikke et problem?
I udlandet vil udtalen blive en anden end ISIS. Og det er vigtigt for os. I Danmark mener vi, at det er en styrke netop for at bevare genkendeligheden til det gamle.