EASIS kæmper med for en verden uden sclerose

20. maj 2022
EASIS kæmper med for en verden uden sclerose
”Vi tager ansvar som virksomhed, fordi vi kan, skal og bør, og fordi vi vil gøre en forskel for alle med sclerose – deriblandt vores kollega, Claus”
For EASIS’ direktør, Thomas Møberg, har det ligget lige til højrebenet at gøre EASIS til sponsor på Scleroseforeningens cykelevent, nemlig Danmarks hårdeste velgørenheds cykelløb, Cykelnerven. Der er nemlig tydelige fordele i at lade EASIS’ logo pryde Cykelnervens ryttertøj; EASIS bliver en del af et stærkt fællesskab på tværs af brancher, erhverv, køn og geografi, og så er de med til at gøre en afgørende forskel for rigtig mange mennesker, der hver dag kæmper en kamp mod deres sygdom og ønsket om at leve så normal en hverdag på trods heraf.


20 år er der efterhånden gået, siden Claus, der var med til at stifte EASIS, fik konstateret sclerose. Claus selv og hans kolleger har mærket og set, hvordan sygdommen har udviklet sig, men på trods af det er han stadig at finde på gangene hos EASIS i Aarhus i en deltidsstilling, hvor han i dag står for indkøb af råvarer og emballage til deres mange produkter.

At Claus – på trods af sine udfordringer grundet sygdommen – stadig kæmper for at have så normal en hverdag som muligt, er for EASIS’ direktør, Thomas Møberg, inspirerende og ikke mindst rørende. Dét vil han og resten af virksomheden vise Claus, at de har den dybeste respekt for, ved at støtte op om Scleroseforeningen gennem et sponsorat af Cykelnerven. Cykelnerven er nemlig Scleroseforeningens store, årlige Tour de France-inspireret cykelløb, og til juni cykler Thomas Møberg selv med i de afgørende Tour-bjerge for at sætte fokus på samt samle ind til forskningen i sclerose:

- Hos EASIS vil vi gerne være med til at sætte fokus på en sygdom, der ikke har så stor bevågenhed i det brede mediebillede. På baggrund af flere parametre synes vi, dét er vigtigt, og det skyldes først og fremmest, at vi kan se på vores medarbejder, Claus, hvilken negativ udvikling sygdommen kan have. Samtidig har vi hos EASIS en strategi om, at vi vil hjælpe så mange mennesker, vi overhovedet kan, siger Thomas Møberg og pointerer endvidere, at virksomhedens strategi netop har som målsætning at hjælpe andre – også uden, at det skal have nogen økonomisk vinding for virksomheden:

- At jeg kan cykle med på Cykelnerven, cykle afgørende Tour de France-bjerge, være en del af et stort, stærkt fællesskab og samtidig være med til at sætte fokus på sclerose er personligt en fantastisk rejse at være en del af. Samtidig kan jeg sætte EASIS i spil på en måde, hvor vi netop er med til at gøre en forskel, og det gør mig både glad og stolt på egne såvel som virksomhedens vegne.

Uden tilsat sukker prioriterer Claus, som resten af verden, også
Thomas Møberg slår to streger under, at Claus er en fighter, der finder sine egne veje gennem sygdommen. Han fortæller også, at han er en af de personer, der selv bruger EASIS’ produkter i et forsøg på at undgå tilsat sukker, da han mærker forskellen på egen krop – og den kamp vil Thomas og EASIS som virksomhed naturligvis gerne støtte op om:

- Jeg ved, hvor forskelligt sclerose rammer. Nogle bliver rigtig hårdt ramt hurtigt eller over tid, mens andre lever nogenlunde ubemærket med sygdommen. Nogle mærker, at forskellige tiltag virker for deres krop, mens andre intet mærker, og den forskellighed vil vi gerne vise, at vi forstår, anerkender og støtter.

At tilvælge produkter uden tilsat sukker er en trend i hele verden i øjeblikket, og den trend formodes at fortsætte de næste mange år. Samtidig ved Møberg, at rigtig mange, der har sclerose, også tilvælger produkter uden tilsat sukker, hvorfor sponsorskabet i hans optik giver ekstra god mening:

- Et af vores mål er jo at øge udbuddet af netop disse produkter, og at kunne støtte op om en patientforening, der potentielt kan have rigtig stor gavn af produkter som vores. Men EASIS er også et forskningsbrand, hvorfor det giver mening at være sponsor på Cykelnerven, der sætter fokus på vigtigheden af at samle midler ind til netop forskningen i sclerose.

Rørende historier på den store klinge
Siden, Claus fik sin diagnose for knapt 20 år siden, har Thomas Møberg fulgt hans og sygdommens udvikling tæt. Han oplevede, hvordan Claus fik sin diagnose i en ung alder, og hvordan du på det tidspunkt i livet skal slås med en kronisk sygdom, hvad det har af betydning for hverdagen, men også det at nå til et sted, hvor du accepterer din sygdom og forsøger at leve så normalt et liv som muligt.

Møberg oplevede det gennem Claus, men på Cykelnerven oplever han nu også, at han er blevet en del af et stærkt fællesskab, hvor sagen og de rørende fortællinger er omdrejningspunktet for, hvorfor de på de forskellige hold gør sig klar til at køre i afgørende Tour de France-bjerge sammen – på landevejene bliver de helt nære historier, som også kravler ind under huden på EASIS’ CEO, nemlig også delt:

- Nogle har selv sygdommen, og kæmper med på cyklerne på trods af dét, mens andre har ægtefæller, venner eller bekendte, der er ramte af sygdommen, siger direktøren i EASIS og fremhæver især en historie fra en 120 km. lang træningstur med sit hold, Team Storkøbenhavn:

- Vi var ude at cykle en klassisk træningstur sammen, hvor jeg kommer til at køre side om side med en af de andre ryttere, der selv har sclerose. Han fik konstateret sygdommen for to år siden, og han fortalte, at han havde haft en rigtig dårlig nat med næsten ingen søvn, uro i kroppen mm, men at det ikke skulle stoppe ham. Han skulle bare ud at cykle med os den pågældende dag. Sygdommen skulle ikke styre ham. Det rørte mig dybt og gav i den grad stof til eftertanke.

Sammen med resten af Cykelnervens 300 ryttere cykler Thomas nemlig et udvalg af de afgørende Tour de France-bjerge, eksempelvis Alpe d’Huez og Galibier, fra den 15. til og med den 18. juni. Her cykler han og sætter fokus på sygdommen, og gennem EASIS’ sponsorat på Cykelnerven samler han og virksomheden ind til forskningen i sclerose.