Kulhydrater


Kulhydrater udgør en vigtig energikilde. Muskler arbejder bedst på kulhydrat, og hjernen kan stort set kun arbejde på kulhydrat. Får vi ikke nok kulhydrat med kosten, må kroppen derfor selv fremstille kulhydrat ud fra de tilgængelige næringsstoffer. Det er dog ikke ligegyldigt, hvilke kulhydrater, vi spiser.


Langsomme og hurtige kulhydrater

De bedste kulhydrater er de såkaldte langsomme kulhydrater. Dvs. de optages langsomt i blodet, og de sikrer dermed en langvarig og stabil energiforsyning og dermed stabilt blodsukker. Gode kilder til langsomme kulhydrater er typisk grove, ikke fuldt oprensede fødevarer med et højt fiberindhold, fx grove grøntsager, fuldkornsprodukter, nødder og bønner.

De hurtige kulhydrater, derimod, optages hurtigt i blodet og giver et større blodsukkerudsving. De kommer typisk fra hvidt brød, hvide ris (specielt klistrede ris som jasmin ris), hvid pasta, tørrede frugter, cornflakes og sukker.


Kulhydrater og blodsukker

Udover at være en energikilde, har kulhydrater også betydning for vores mæthedsoplevelse, og de har desuden afgørende indflydelse på vores blodsukker. Kroppen bestræber sig på at holde et konstant blodsukkerniveau, som hverken er for højt, for lavt eller for svingende. Resultatet af et for lavt blodsukker er bl.a. utilpashed, manglende overskud, irritation og sult. Et for højt blodsukker over længere tid medfører på den anden side store skader på organerne.

Hvis du ønsker at tabe dig, er et lavt blodsukker uhensigtsmæssigt, da det vil friste din søde tand og måske få dig til at spise et usundt måltid eller en unødvendig snack med for meget sukker.  


Insulin

Faktorer, der har stor indflydelse på dit blodsukkers niveau, er dels mængden af de kulhydrater, du spiser, dels den hastighed hvormed de optages som glukose i dit blod. Desuden fjernes ikke alle kulhydrater lige hurtigt fra blodbanen, da forskellige kulhydrater får kroppen til at udskille forskellige mængder insulin.

Insulin er et stof, der fremmer blodsukkerets optagelse i cellerne. En hurtig stigning i optagelsen af kulhydrat fra et måltid vil naturligvis også medføre en hurtig stigning i blodsukkekeret, men generelt også et hurtigt fald i blodsukkeret igen – ofte endda ned under det normale niveau med sult, sukkertrang og uoplagthed til følge.

EASIS tilsætter ikke sukker i sine produkter - de indeholder til gengæld mange kostfibre og i nogle tilfælde masser af proteiner. Vi mener nemlig, at det skal være muligt at tilfredsstille den søde tand, uden at det går ud over sundheden.
EASIS produkter til enhver lejlighed!

Få inspiration til hvordan du kan anvende EASIS produkter til alle dagens måltider. Lige fra morgen til aften. Se de mange spændende og nemme opskrifter her på siden.

Få inspiration!

Tilmeld dig EASIS nyhedsbrev og vær den første til at høre om nye produkter, opskrifter, kost & ernæring og meget mere.

EASIS A/S   |   Klamsagervej 29   |   DK-8230 Åbyhøj   |   Tlf. +45 70 20 24 55   |   Fax +45 70 20 24 56   |   easis@easis.dk
Klik mig
0