NEAT - Dit hemmelige våben i et vægttab

NEAT står for “Non Exercise Activity Thermogenesis”. Det er et farligt fint udtryk, som egentlig blot dækker over al den bevægelse du laver, der ikke er reel motion.

På daglig basis bruger du energi på forskellige ting:
-Basalstofskiftet; den mængde energi din krop bruger på at holde dig i live
-Termisk effekt; den mængde energi din krop bruger på at nedbryde og fordøje fødevarer
-Energi forbrugt ved træning
-Og til sidst, den mængde energi, du bruger på at bevæge dig fra A til B, støvsugning eller noget helt tredje, der ikke er reel træning

Du tænker måske ikke over, hvor stor forskel det reelt gør om du:

-Tager trapperne i stedet for elevatoren til 4. sal
-Går til metroen i stedet for at tage en bus
-Går ned og handler i stedet for at tage bilen
-Går en ekstra tur med hunden
-Ordner haven i stedet for at se tv
-Osv.

I en hverdag gør det en rigtig stor forskel. Hvis du gerne vil ned i vægt er hård træning ikke nok. Hvis du en dag er inaktiv, men træner en times tid, vil en kvinde på 65 kg i gennemsnit forbrænde ca. 2100 kcal. Hvis hun derimod får gået 10.000 skridt, cykler til og fra arbejde samt træner let ½ time, kan hun nemt komme op på en 2300-2400 kcal, hvis ikke mere.

Du må endelig ikke undervurdere de forskellige små tiltag, du kan gøre i din dagligdag for at komme op på de 10-15.000 skridt dagligt. Hvis du lige nu kun går 3-5000 skridt om dagen, så skal du re-tænke din dag og overveje, om du kan få sneget noget mere gang ind i din hverdag. Det kan være at gå til/fra bussen, hvis der er for langt at gå eller cykle hele vejen til dit job. Det kan også være en rask gå-tur i frokostpausen. Husk også, at du kan gå til/fra træning som et godt supplement.

Så lidt skal der til

Så lidt skal der til

Tilknyttet fil: (57 kB)

Hvorfor fokusere på NEAT?

Der er utrolig mange grunde til, at du skal begynde at fokusere på NEAT i din dagligdag. Det bliver lettere at holde vægten, og er du i gang med et vægttab, vil du opleve, at du får overraskende mange kalorier ”foræret” når du bevæger dig mere, uden at du føler, du træner.

Ud over, at det er sundt at røre kroppen og få gået de 10.000 skridt dagligt, så er gang og cykling også ganske gratis transport. Gennemtænk din dagligdag og uge, og overvej om du kan skifte bilen, bussen eller toget ud med gang eller cykling.

NEAT er motion, hvor du ikke behøver at skifte tøj for at udføre (måske med undtagelse af havearbejde). For mange kan omklædning og transporten til/fra et fitnesscenter i sig selv være en stopklods. Er du en af dem, der har det sådan, så er der en ekstra god grund til, at du virkelig fokuserer på NEAT i din dagligdag.

Få NEAT ind i din hverdag

En sidste ret god fordel ved at få mere NEAT ind i din dagligdag er, at du får ordnet en masse praktiske opgaver i hjemme. Disse aktiviteter giver lidt ekstra på kaloriekontoen, og så får du samtidig noget fra hånden;

-Ryd op i haveskuret, garagen, loftet eller kælderen
-Ordn de ting i haven der hører årstiden til
-Få gjort hovedrent
-Skift sengetøj
-Vask vinduer
-Vask gulvet
-Gør bilen ren og bank måtterne godt

Al vaneændring tager tid. At vænne sig til, at stille spørgsmålstegn ved, om de ting du gør til daglig kan gøres anderledes, kommer ikke fra den ene dag til den anden. Mind dig selv om, at du nu er ”en af dem” der tager trapperne på jobbet frem for elevatoren, går ned og handler i stedet for at starte bilen eller støvsuger lidt oftere end du måske ellers ville have gjort (det er også godt for dit indeklima).

Ud over, at NEAT er en god kalorieforbrænder, så beskytter det også muskelmassen bedre, end hvis du kun lavede højintens konditræning i fitness centret. Ved et vægttab, vil en blanding af styrketræning og et højt NEAT, være den bedste kombi du kan lave, fordi du derved beskytter din muskelmasse. Derudover skal du også huske at fokusere på et relativt højt indtag af protein. Det kan du læse mere om her:  Sådan taber du dig med styrketræning

*Beregninger er lavet ud fra MET-værdier: http://www.udg.edu/ca/Portals/59/OC...

Skrevet af:
Anne Louise Knudsen, Klinisk diætist.